(Gastblog) Bikepacking Maastricht – Eifel – Brussel

Heavy

TOTAL ASCENT

3390m

Enkele weken geleden kreeg ik, Gabrie, een mail van Frederik met een aantal vragen over de kwaliteit van de routes door Zuid Limburg. Door de wateroverlast van afgelopen zomer zijn er enkele stukken moeilijk begaanbaar geworden en Frederik wilde natuurlijk graag weten wat er wel en niet mogelijk was. Na een aantal mails heen en weer en nog een tip van mij om ook nog een stukje Eifel mee te pakken van een bestaande route van mij, is Frederik aan de slag gegaan en heeft zelf de drie-daagse trip gepland in Komoot. Hieronder volgt zijn verslag van die drie daagse trip.

Bikepacking trip Maastricht – Eifel – Brussel

Door Frederik en Regis.

De statistieken:

Trip van 8 t/m 10 oktober 2021 met droge weercondities en temperaturen variërend van 4 graden ‘s nachts tot 18 graden overdag.

Wij waren niet specifiek voorbereid maar zijn ervaren fietsers, rijden het ganse jaar door, ook woon-werkverkeer. De impact van de bagage was wel voelbaar en maakt zeker een verschil. Zonder bagage schat ik dat we ergens rond de 22 km/u gemiddeld zouden geëindigd zijn.

TijdKMHm+Avg Speed
1e dag06:48119168617,5
2e dag06:57132154118,9
3e dag06:4313773520,3
Totaal20:28388396218,9

Het concept:

3 daagse bike packing trip, met gravel bike, zoveel mogelijk off-road, iets technischere stukken zijn altijd welkom, volledig autonoom, overnachting in tent; alleen zelf koken hebben we niet voorzien om bagage te besparen en omdat we al bij al toch nog dicht bij de “bewoonde wereld” zijn gebleven. We waren met z’n tweeën (Frederik (48) + Regis (51)).

Equipement:

Fiets 1: Fairlight Secan (steel), GRX 810, 2×11 (48/31 + 11-34), met Son dynamo in de naaf (powerbank opladen onderweg, werkt fantastisch); banden, Maxxis Rambler 700x45mm tubeless; Saddle bag Apidura (14L), Full frame bag Apidura (7L), 2 bags op voorvork (tent + slaapzak) (2x7L);

Fiets 2: Niner RLT steel, Sram 1×11 (42 + 10-42), banden WTB Raddler 700x44mm tubeless; Saddle bag Apidura (14L), Full frame bag Apidura (12L), Handlebar bag PRO;

Tent: Big Agnes Copper Spur HV UL 2 Bike packing versie (1,5kg all-in), een echte aanrader. Zeer comfortabel.

Enige technische pech onderweg: 1 x lek op de Niner op dag 1 (tubeless reparatie kit gebruikt).

Dag 1: Bxl – Maastricht – Eifel (trein vanuit Bxl tot in Maastricht)

Komoot: Brussel – Maastricht – Eifel

Gestart met trein van Brussel naar Maastricht omstreeks 7u00, vertrek in Maastricht om 8u30. Daar waren we al na enkele km’s off-road. Daar doen we het voor. Een eerste break bij Fixed Gear Coffee in Valkenburg.

Ook daarna een mooi parcours, hoewel het laatste stuk vond ik echter wel een beetje complex om te volgen. We zijn ook ergens een riviertje moeten oversteken, dat hebben we blootvoets gedaan om onze schoenen niet nat te maken.

Overnachting met tent in camping in Roetgen. 19€/nacht voor ons twee.

Een andere optie was leuk schuilhutje beschikbaar ergens ongeveer 2 km voor de camping. Maar toch liever camping voor de sanitaire voorzieningen.

Dag 2: Eifel – Maastricht – Borgloon (B)

Komoot: Eifel – Maastricht – Borgloon (B)

Ontbijt in bakkerij in Roetgen.Onze spullen samenrapen heeft wat tijd gekost, kwestie van training. Dus eigenlijk pas weer op de fiets om 9u30. Die tweede dag was adembenemend over de ganse lijn. Ook het deel ten zuiden van Maastricht en de oversteek naar België was prachtig. Soms ook een technische stuk, dat vinden we altijd leuk.

Overnachting met tent in tuin van een host op “welcome to my garden” in Borgloon. Pas om 20u00 onze tent kunnen opzetten, het was dus een lange dag. We waren toch erg vermoeid. Dag 2 zijn we geëindigd met bezoek aan de “doorkijkkapel” (zie foto’s) bij zonsondergang. Prachtig kunstwerk.

Dag 3: Borgloon – Aarschot – Brussel

Komoot: Borgloon – Aarschot – Brussel

Alles weer opbergen ging deze keer al een stuk sneller. Weer op de fiets om 8u30. Dag 3 zijn we gestart met diezelfde “doorkijkkapel” bij zonsopgang. Het stuk tussen Borgloon en Hasselt was minder interessant, maar eens in regio Genk/Hasselt was het bijzonder mooi en bosrijk.

Het stuk “fietsen door het water”, waarbij je met links en rechts van je de waterspiegel op ooghoogte rijdt, is prachtig. Veder een mooie maar rustigere rit tot Brussel. Mooie stukken langs kanaal tussen Aarschot en Leuven. Wij hebben er erg van genoten.

Parcours is natuurlijk altijd optimaliseerbaar, maar toch wel tevreden. Het stuk tussen Borgloon en Hasselt zou best aangepast worden. Dat was veilig op fietspaden langs grote wegen, maar saai. Meer off-road is ook steeds mogelijk, maar soms doet het ook deugd om gewoon eens rustig te kunnen doorrijden. In oktober zijn de dagen al wat korter. Enkel de laatste dag zijn we erin geslaagd om voor het donker te arriveren.

De gravelwegen waren overwegend droog, in de winter zou het niet gelukt zijn met gravelbike (veel kans op modder op vele locaties). Het was bovendien bijzonder goed weer.

Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

See the latest trip reports here

Gravel Baneux
Latest

Sint Geertruid – Banneux

Gast gravelaar Rob Janssen presenteert u de volgende route De rit naar het Mariabedevaarsoord Banneux vanuit Maastricht / Zuid-Limburg is een klassieker onder wielertoeristen. Naast