Strade Gialle Schimmert Spaubeek Hulsberg

TOTAL ASCENT

480hm

Gele wegen rond Schimmert en Spaubeek

In het Italiaans klinkt het natuurlijk een stuk mooier: “Strade Gialle” maar nog mooier is om er zelf te rijden.

Deze route is een combinatie van Zuid Limburgse gravel stroken ten zuiden van Valkenburg en de meer stoffige wegen ten noorden er van. De route is geclassificeerd als een “Easy” route omdat er nauwelijks echt technische stukken in zitten. Er is één stukje, na 28km, waar een minder geoefende gravelaar even iets voorzichtiger zal afdalen, maar voor het overige is deze route prima te doen voor elk niveau.

Let op: Omdat de route veel veldwegen tussen weilanden volgt, kruis je zo nu en dan heel abrupt een straat waar verkeer kan komen. Hou dus altijd je omgeving goed in de gaten.

De start is bij Fixed Gear Coffee in Valkenburg en begint meteen met een lange asfalt klim, de Daelhemmerberg omhoog. Eenmaal bovenop, in de buurt van Gasthuis duik je eindelijk de gravel op en dan ook nog meteen een lekker lopend, licht dalend stuk. Er volgt nu een aantal stroken met een lichte daling tot je uiteindelijk links omhoog richting de Rijksweg tussen Margraten en Cadier en Keer bereikt. Oversteken en weer omlaag, kijk uit voor verkeer, en direct weer omhoog en weer omlaag. Ook hier weer opletten dat je na deze afdaling, meteen op straat staat. Snel rechts weer de gravel op met alweer een licht dalende strook waar je lekker snelheid kunt maken.

Na enkele kilometers, rechts omhoog op je lichtste verzet voor deze 15% klim op asfalt. Weer de Rijksweg oversteken en even later, midden in de afdaling naar links om de lange tramweg te nemen. Geniet van het uitzicht aan je rechterhand op de mergelwanden. Na enkele lange gravelstroken kom je in Bemelen uit, weer even oversteken en dan al slingerend richting Berg en Terblijt via een stevige gravelklim van zo’n 7%.

Even het zuur uit de benen laten vloeien met deze lange afdaling van de Geulhemmerweg. Opletten, want onderaan gaat de route langs het cafe over het kleine bruggetje over de Geul. Je ziet net naast de ingang van het cafe een klein paadje dat naar het bruggetje leidt. Een klein stukje door Houthem om al snel onder het spoor door te rijden en dan via de Stevensweg te klimmen met 8% naar een mooi uitzicht over Houthem en Valkenburg.

Eindelijk ben je nu boven op het plateau zuidelijk van Schimmert. Hier volgen nu verschillende lange gravelstroken met steeds een beetje op- en af rond Schimmert. Even voorzichtig voor de rijders met dunne banden voor de afdaling van de Eijkenkuilsweg, een S0-S1 afdaling door het bos.

De route voert terug richting Grijzegrubben en dan Wijnandsrade en Weustenrade om uiteindelijk bij de A79 uit te komen. Eventjes om Hulsberg heen en dan via Schimmert en een mooie afdaling door het Ravenbosch, ben je weer terug in Valkenburg. Tijd voor koffie!

See the latest trip reports here

Gravel Baneux
Latest

Sint Geertruid – Banneux

Gast gravelaar Rob Janssen presenteert u de volgende route De rit naar het Mariabedevaarsoord Banneux vanuit Maastricht / Zuid-Limburg is een klassieker onder wielertoeristen. Naast

Read More »

4h30m

You might also enjoy

Gronsveld – Gulpen

This ride is categorised as an easy ride, but I must admit that it has a few climbs in it, that might make some people say it is maybe more of a medium type of ride. Well, only for you to decide.

Valkenburg – Gulpen – Banholt

I tried to make this route as flat as possible, but we’re in the South of Limburg and we’re famous for our hills, so I had to make some exceptions to keep the route a gravel route.

Wijnandsrade – Schimmert

This route takes you to a less explored region north of Valkenburg, not the first place gravel riders will go to when in Valkenburg, but certainly a region that offers great gravel tracks and is a bit easier than south of Valkenburg.